Slut på semestern

Det känns helt okej att börja jobba imorgon. Jag har haft 4,5 helt underbara veckor tillsammans med min kärlek, vänner och familj. Det var superskönt att vara hemifrån och för det mesta bli servad med mat och annat. Skönt att komma bort från vardagen på riktigt. Därför känner jag mig utvilad och redo för hösten. Jag älskar ju trots allt mitt jobb. Några bilder från Småland får avsluta detta semesterbloggandet.

DU & JAG

Min fina, fantstiska, underbaraste, goaste, roligaste, knasigaste, bästaste bäste vän. I love U <3

Vasiliki

Det blev även lite bilder vid hotellts strand en dag. Jag hade lite problem med min svanskota efter incidenten i Småland så om undrar varför jag ser lite spänd ut så är det därför... hahah.

Stannade till på vägen

Påväg hem från Afteli så stannade vi för att ta lite bilder på den fina utsikten och en väldigt fin vägg

Moppeutflykt 3 - AFTELI

Moppeutflykt 2 - PORTO KATSIKI

Moppeutflykt 1-AGIOFILI

Påvägen hem stannade vi och tog lite bilder bort mot vår strand

Första moppeturen avklarad!!!

High Five är inte så lätt att få till på bild med självutlösare. Gäller att tajma rätt... hahahahha

Grekland - Lefkas

För fjärde gången så åkte jag och min underbara och fantastiska vän Lina på semester till Grekland. Denna gång blev det till ön Lefkas. Hotellet vi valde ligger i södra lefkas och heter Vasiliki. Det är en typisk strand för vindsurfing och nog blåste det allt. Vi åkte måndagen den 31 juli och kom hem i förrgår. I Augusti så är det ju som varmast i Grekland så när vi klev av transferbussen så var det som att kliva in i en bastu, till och med vindarna var supervarma. Så det var bara in på hotellet och smörja in sig och på med bikinin. Första dagen hann vi ju inte så mycket då vi var framme ca tre på dagen så det blev stranden, mat och sen en liten sväng bort till hamnprommenaden, där vi satte oss och tog en nutellapannkaka med var sin drink. Det var ca 28 grader varmt varje kväll.

Andra dagen så la vi oss på hotellets strand och klockan fyra mötte vi upp en apollotjej för informationsmöte. Vi skulle bland annat fråga om uthyrning av moppe och vilka vägar som var bäst. Vi skulle nämligen för första gången våga oss på att åka runt på egen hand och utforska ön. Lina har ju kört och haft egen moppe så var tacksam för att hon kunde ställa upp på att köra.

Efter lite spel och 1 flaska vin på balkongen gick vi ut och åt. När vi kom till denna restaurangen och tittade på menyn kom en söt grekisk manlig servitris och frågade om vi skulle ha bord. Vi svarade jag men alla bord var upptagna så han sprang runt och tillslut kom han bärandes på ett bord och dukade det till oss. Vi beställde som vanligt 2 glas vitt vin men han vi beställde av sa att en 1/2 liters karaf är samma, alltså det kostar lika mycket så vi tog det. När vi sedan druckit upp den så kom han som bar bordet och ställde en till 1/2 l karaf och sa "It´s on the house". Så det var bara att påbörja vår tredje halvliter denna kväll. När vi äntligen hade fått i oss allt vin ville vi betala varav han vi beställde maten av kom med ytterligare 1 1/2 liter karaf! Då hade vi redan fått i oss 1 l vin var. Så man kan säga att det räckte så för oss och jag tycket inte att vinet smakade gott längre efter ett antal glas. Lina var jätte kissig nödig och kunde knappt resa sig så vi gick upp från bordet och betalade vid kassan och lät vinet stå kvar. Sen vinglade vi hem efter en trevlig kväll.

Tredje dagen, onsdag var det dags för moppeutflykt. Vi hyrde moppen på morgonen och drog iväg till en strand som heter Agiofili. Vi hade kollat vilken väg man skulle ta och körde på. Det var en ganska liten och knövlig väg men fram kom vi utan att behöva ta fram karta. Man kan säga att det var tur att vi kom när vi kom för det var en välbesökt strand och eftersom även grekerna har semester så var det fullt av folk strax efter att vi kom. Vi hade med oss kylväska med lite vattenmelon och frukt som vi skulle ha som lunch. Vattnet höll ju sig även kallt hela dagen så det var verkligen superbra att ha med sig. (fler bilder i senare inlägg)

Den här rätten var väl den enda som vi inte var nöjda med men annars åt vi gott varje dag. Vi tyckte dock att det har varit bättre utbud på de andra öarna vi varit på. Det fanns inte så mycket av de typiska grekiska rätterna att välja på, vilket var synd...

Fjärde dagen, torsdag åkte vi på långutflyckt. Då skulle vi ta oss till öns mest populära strand (den man "måste se"), Porto Katsiki. Det skulle ta ca 45min med bil så vi räknade med ca 1 timme vilket det också tog. Man kunde tagit en genväg men den vägen rekommenderade inte apollotjejen så valde den stora vägen för att sedan svänga av ner mot stranden. Det som var bra var att de flesta vägar var asfalt.
Stranden var väldigt fin men vi tyckte nog att Agiofili var vackrare. Vi gillar dom lite mindre stränderna med vacker omgivning av berg och grönska. På den här stranden kryllade det av folk och det var parasoller över allt vilket tog bort charmen tyvärr... Men det var ändå värt att åka dit. (Fler bilder i ett senare inlägg)

Påvägen hem stannade vi lite snabbt och tog en bild på vår strand och alla surfare

Efter moppefärden satte vi oss vid poolen med en kall latte

Kvällsutsikt på balkongen

Femte dagen, fredag var sista dagen med moppen. Då bestämde vi oss för att besköka en strand som heter Mikro Gialos som också låg en bit bort. Påvägen dit fick vi syn på en skylt med en annan strand så vi stannande och gick in på mobilen och googlade va det var för något. Den såg mycket mysigare ut så vi ändrade oss och åkte till den istället. Där var det väldigt backigt och kurvigt ner för bergen men Lina löste det bra. Denna strand heter Afteli och var en lite vacker och mysig strand med inte lika mycket folk. Vattnet var som ett akvarium då man hade småfiskar simmandes runt en.  (fler bilder i sensre inlägg)

Innan middagen var det dags att lämna tillbaka moppen, fulltankad. Som tur är får man hjälp. Detta var faktiskt enda gången vi behövde tanka, den drog nästan ingenting. Vi betalde 15 euro per dag för uthyrningen, alltså 45 euro totalt plus 4 euro för bensinen så 49 euro allt som allt. Riktigt bra tyckte vi!

Det var väldigt mysigt vid hamnen i Vasiliki.

Mojito och spel på balkongen

På lördagen gick vi upp och åt frukost som vanligt men när vi skulle gå ner och lägga oss vid stranden var alla stolar redan upptagna så det fick bli poolen istället. Det var ju ändå nära till havet därifrån också. Det tråkiga med stranden vid hotellet var att när det började blåsa kraftigt varje eftermiddag (15-18) så kom det in en massa bös från botten. Men på morgonen och förmiddagen var det kanon.

Sista dagen, söndag gick Lina upp tidigt och betalde för två solstolar och ett parasoll och la våra handdukar för att vi skulle få chansen att ligga där. Det var väldigt varmt den dagen och blåste otroligt mycket. Så när man badat så torkade man igen på några minuter... Vattnet på eftermiddagen var dessutom fesgummet.

Sista kvällen

Måndag, var det dags att åka hem. Planet gick klockan två så vi blev hämtade 10.30 eftersom transfern tog 1,5 tim. Men vi var nöja med denna veckan. Det bästa var moppeutflykterna!

Ullevi 29 Juli

Jag filmade en del av konserten och valde ut de som blev bäst. Ljudet på de flesta blev ganska dåligt på grund av att basen var så hög....

Håkan Hellström

Detta var min tredje Håkan konsert på Ullevi och denna gång fick jag med mig Christian! Vi hade ståplats och fick platser ganska långt fram. Christian lyssnar ju inte direkt på Håkan, han kan några låtar. Han hade aldrig sett han live förut men tyckte det skulle bli kul att få uppleva. Jag har fått uppleva denna fantastiska stämning 2 gånger tidigare så jag visste vad vi hade att vänta. Det var lika härligt att få höra Håkans fantastiska låtar sjungas av dessa tusentals människor igen. Jag tyckte dock att den här konserten kommer på tredjeplats. Upplevelsen var helt klart bäst första gången. Men det var väldigt roligt att få gå med Christian som sjöng med så gott han kunde och efteråt var han glad över att han fått uppleva det.

Möckeln

Jag kan aldrig få nog av solnedgångar, så otroligt vackert!

Vacker tass

Vi tog oss en liten prommenad med Dash en eftermiddag. Så underbar miljö, Sverige är verkligen vackert på sommaren.
Vi gick förbi en väldigt fin stenmur och jag ville såklart få en bra bild på oss sittandes på den. Jag satte kameran på självutlösare 10sek och ställde den på staketet till hagen mitt emot. Jag hann ju precis på sekunden upp och sätta mig varje gång innan den tog så det blev väl ingen bild som blev riktigt bra. En av gångerna jag sprang och skyndade mig upp råkade jag sättta mig på en sten som var lite spetsigare och den träffade rakt på min svanskota vilket gjorde fruktansvärt ont! Det knöt sig i magen och det började snurra framför ögonen. Det enda roliga med detta var väl att det kom med på bild. Jag har fortfarande ont i den efter nästan 2 veckor.... vad gör man inte för en fin bild...

Småland

Efter vi kommit hem från Hälsingland så var vi hemma i 4 dagar innan det var dags att packa om väskan och åka ner till Bölsnäs i Småland där Christians föräldrar hyr en stuga för andra året i rad. Väldigt mysigt ställe, nära till sjön och en massa fin natur med hagar och ängar runt omkring. Vi hade en mysig vecka tillsammans med mycket sällskapsspel, god mat och en massa mys. Vi hade inte lika tur med vädret som förra året men det var ingen katastrof heller. Vi stannade där lör-fre och åkte hem för att gå på Håkan Hellström på lördagen.

Redo för avfärd

Semestern börjar lida mot sitt slut...

Ja på torsdag börjar man jobba igen efter nästan 5 veckors semester. Det känns inte jobbigt att börja jobba det känns lite skönt att komma in i sina vanliga rutiner igen. Jag har haft en underbar ledighet och det är kanske därför det inte känns så jobbigt att börja jobba igen. Jag har i stort sätt bara varit hemma i Göteborg i 1 vecka och därför har det inte blivit så mycket updatering här. Jag knäpper ju mest kort med mina kameror, tycker inte att mobilkameran riktigt kan mäta sig med dom än... Därför tänkte jag nu sätta mig ner och lägga upp vad jag har gjort resten av min semester (efter Hälsingland). Kom hem från Grekland igår och har nu två dagar hemma, på torsdag börjar jag jobba.