Weekend i Stockholm <3

Då va det nytt år! Men i detta inlägget tänkte jag inte berätta om nyår, nej jag tänkte berätta om hur vi hade det i Stockholm. Vi åkte iväg på Annandagen och kom hem på söndagen. Jag har varit där tre gånger förut, men det var första gången för Christian. När vi klev av tåget var det sig likt. Man vet inte riktigt vart man ska ta vägen och folket runt om kring bara springer från alla håll och kanter. Det är såå mycket folk! Men när vi väl hittat in på centralstationen så gick vi till SL informationen och frågade vart och hur vi skulle ta oss till Hotellet. Vi skulle bo i Vasastaden så det gick att gå dit. Vi följde Vasagatan med karta i handen, sen frågade vi oss fram vilket inte blev till vår fördel, nej för vi fick gå en bra omväg märkte vi när vi väl hittade rätt. Iskallt var det ju också! Det var riktigt skönt när vi väl kom in på hotellrummet och fick värma oss. Vi gjorde inte så mycket den dagen mer än gick ut och åt på en restaurang i närheten. Sen avslutade vi kvällen i sängen och kollade på sällskapsresan. Frukosten var öppen till elva så passade på att ta lite sovmorgon! Så luxigt att gå upp och äta hotellfrukost! Sen var det dags att börja turista lite. Jag lyckades övertala Christian om att det är bra att köpa tunnelbanekort så det började vi med. Om man ska säga något som är bättre med Stockholm till skillnad från Göteborg så är det kollektivtrafiken! Hur smidigt som helst! Vi åkte och gick och gick och gick. Även fast jag har varit i Stockholm tidigare och verkligen åkt runt och gått runt i city så känner man sig ändå så vilse och allt känns så komplicerat fast det egentligen inte är det när man tänker efter, sen hör det väl till att jag har sååå dåligt lokalsinne. Men vi hade ju kartan till hjälp! Det va väldigt kallt men soligt som tur va. Vi tog en fika i gamla stan efter en tur ut på djurgården. När vi kände oss nöjda så åkte vi mot hotellet för att mysa lite innan middagen. Jag frågade lite känningar som bor i Stockholm om tips på bra köttrestaurang och vi fick några tips. Den vi valde att åka till först var naturligtvis full. Så där hade man gått och läst karta och frusit för ingenting... Så vi traskade vidare till nästa tips, nämligen restaurang Niklas (ni kanske har sätt Niklas Mat? iaf, hans restaurang var det). Det enda var att den var riktigt trixig att hitta... Vi kollade på kartan vart den låg och den skulle korsa kungsgatan och vi gick den gatan ner och upp och ner igen men inte fan hittade vi rätt! Då går det två broar över gatan och tillslut tänkte vi, det måste vara där uppe gatan ligger och visst mycket riktigt låg den där. Hur svårt kan det vara att skylta? Ingen av oss hade tagit mössa så efter att ha gått runt i kylan så värkte det i hela huvudet för man var så kall. När vi kom in på resaturangen så hade dom som tur var bord ledigt!! Vilken lycka! Vi hade gått ut från hotellet vid sju och ca halv nio satt vi vid bordet. När man satt där kändes det som att man sagta tinade upp! På menyn fanns det en kötträtt med ölbresserad griskind med spännande tillbehör. Ingen av oss har ju ätit kind innan så vi frågade vad det va för typ av kött och tydligen var det långkokt kött så vi testade det. När man satte kniven i det så föll det bara isär, det var otroligt gott. Till var det stekt potatis, zukini som var inlagd i något och en äppelkomåpott med ingefära. Otroligt goda smaker! Kul att testa något nytt. 
På söndagen gick vi upp något tidigare och åkte första till centralen för att lämna väskorna. Tåget skulle gå vid fem så vi hade nästan en hel dag till i huvudstaden som för övrigt är väldigt vacker med alla gamla byggnader och vattnet. Vi gick runt i stan och kollade lite i affärer men det var så otroligt mycket folk, det var ju mellandagsrea. Så det var bara för jobbigt. När vi satte oss för att vänta in tåget så var vi så trötta så jag höll på att somna där på bänken. Det hade varit kul att stanna en natt till och få ytterligare lite mer tid tillsammans bara han och jag men det var skönt att komma hem också. Vitt och fint var det! Jag åkte med Christian hem och sov där innan jag åkte hem för att jobba den 30:de och nyår.... 
 
Jag ville tagit mer bilder än vad jag gjorde, men det hjälper ju liksom inte till när man har en pojkvän som inte gillar att vara med på kort... Sen var det såå kallt att hålla i kameran. Men några blev det iaf!
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0