Ericas teckningsskola: Steg för steg

Det va en läsare som ville veta lite hur jag gör när jag målar mina teckningar, så nu får jag väl avslöja mina små "fusk/hjälpmedel". Det finns ju dom som kan måla på fri hand och t.o.m göra det ännu bättre. Det är jag lite avundsjuk på för jag är så dålig på att måla om jag inte har något att titta på, det ska ni veta. 

1. Först väljer jag en bild jag ska måla (okej, nu är jag övertydlig)


2. Sen gör jag den svartvit och även en med lite mer skugga. Därefter sätter jag in bilderna i ett word dokument och väljer vilken storlek jag vill ha, beroende på hur stor teckning jag vill måla. Sen skriver jag ut bilderna och målar ett rutsystem med 1x1cm stora rutor på bilderna. På sidorna nummererar jag varje rad så att det är lättare att följa sedan.


3. Sen ritar jag upp ett rutsystem på pappret jag ska måla på. Antingen gör jag dubbelt så stor eller 1,5 ggr så stor. Så t.ex. om bilden man målar av är 10 x 12cm så blir den man målar 15x18 (om man gör den 1,5 ggr så stor, vilket jag oftast väljer). När man målar upp rutsystemet på pappret så är det bra om man inte gör för hårda linjer eftersom man ska kunna sudda ut dom sen. Det jag använder mig av är detta: Blyertspennor (mjuka, 6B och 3B, finns massa varianter av blyertspennor så man får prova sig fram va man tycker är bäst), stompf (för att dra ut blyertsen när man skuggar), bra teckningspapper (lite tjockare än vanligt papper), bra suddgummi (ett lite mindre och ett lite större), pennvässare och linjal


Detta är en stompf, man kan använda händerna eller topps, men det är inte alls lika bra

4. Dax att börja måla! Jag börjar alltid med den yttreformen, alltså håret, kroppen, och ansiktsformen. Det är bra att dubbelkolla så man börjar i rätt ruta, annars kan det bli lite fel. Sen följer man bara rutmönstret och målar så likt som möjligt. Rutsystemet hjälper ju till att hålla alla saker på rätt ställe, så man håller rätt avstånd och proportioner. Man ser ju precis vad som ska vara i varje ruta.


5. Sen är det lite olika vad jag fortsätter med. Oftast så målar jag ögon, näsa, mun i slutet. När allt är på plats då suddar jag ut linjerna i ansiktet (det är bäst att göra det innan man skuggar för annars suddar man ju ut det man har målat) och sen är det dax att börja med skuggningen, det är då det händer! Skuggningen och detaljerna gör hela bilden. Det svåraste är att få till varje människas drag som gör att det just ser ut som dom, ibland lyckas man och ibland inte.



Här är ett annat exempel på hur det kan se ut när man har kommit en liten bit på väg





6. Det sista jag gör är att sudda bort alla linjer runt om bilden och sist men inte minst, min autograf såklart!


Och som ni ser så har jag målat en del ansikten och jag märker att jag blir bättre och bättre för varje bild jag målar, vilket är jättekul att se, för jag ser verkligen skillnad. Man blir mer och mer noga med detaljerna. Så träna, träna, träna och va nogranna och ge inte upp för att det blir dåligt första gången! Och det är inte förrän man börjar skugga som det börjar se ut som det man ritar av, kom ihåg det! Lycka till, till er som vill testa. Skulle var kul om ni skrev en kommentar till mig i så fall och berätta hur det gick eller om ni har någon fråga ;).



Här är ett exempel på att man inte ska ge upp.

Såhär såg bilden ut när jag målade den första gången (Hemskt ful om ni frågar mig!). Sen målade jag den igen för jag ville verkligen att den skulle bli bra och då blev den mycket bättre (tycker jag iaf)
             


Kommentarer
Postat av: Malin

Har sagt det förut och säger det igen- du är grymt duktig!!!

Det är helt sjukt!! :DD

2012-06-05 @ 13:56:35
Postat av: Emmathabeauty

Du har en riktig talang :)
Jag älskar själv att rita men har alltid haft svårt för ansikten, men tänkte ge de ett försök och även ta hjälp av rutmönstert :)
Är du självlärd eller gått någon utbildning?

Många super fina bilder, om du ska sälja dem så tycker jag att du ska räkna på hur många timmar du sitter med just den bilden för de gör mycket, vissa är mycket svårare än andra.
Kolla även vad tavlor ligger i pris.
Jag hade lagt ett grund pris på iaf 500kr sen får man gå uppåt om de är mycket jobb bakom bilden :)

Svar: Tack så mycket! Testa det, jag tror inte jag skulle kunna måla lika bra utan det, så himla svårt att få allt på rätt plats, med rätt avstånd. Jag är självlärd kan man väl säga, den enda utbildning jag fått är bildlektionerna i skolan... hahah! Ju mer man målar desto bättre blir man. Jag blir bara mer och mer noggrann med detaljerna och på så sätt blir bilden mer levande. Tack för att du tog dig tid att skriva! Intressant att höra om pris och så ;)
Erica Bengtsson

2013-04-17 @ 21:54:37

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0