STOCKHOLM

Nu ska jag äntligen berätta lite om min och Danielas tripp till vår huvudstad. Det började väl inte så bra, eller egentligen var det väl inte så farligt, jag har varit med om värre (mycket värre). Precis innan vi skulle åka från Göteborg central så säger dom i högtalarna att dom hade ett tekniskt fel på loket så dom var tvugna att byta ut det och det skulle ta ca 30 min så det var bara att vänta (fattar inte varför man inte testar detta tidigare än när man precis ska åka?!?! Planering?). När det va klart sa dom att vi skulle bli en halv timma sena till Stockholm men att dom skulle försöka köra in den tiden (yeah, right). Vi blev istället 45 min sena, bra jobbat ändå...haha.
 


När vi var framme i Stockholm kända man sig ganska vilsen. Vi skulle fixa tunnelbanekort, eller vad det nu heter och veta vart och hur vi skulle åka till Mässan där tävlingen var. Men tro det eller ej, men vi fixade det (Tror det var mest Danielas förtjänst, jag med mitt lokalsinne gör ju inte så mycket nytta...haha). Så åkte vi iväg till Stockholmsmässan och vet ni vad dom tog i inträde för varje dag?? 140 spänn!!! och vi som hade tänkt gå alla tre dagarna, vi fick nöja oss med två. Det var ju nordens största trädgårdsmässa så det var ju inte lite folk och vi med våra resväskor som skulle krångla oss igenom folksamlingen, och självklart så höll tävlingen till allra längst bort från entrén och mässan är ju inte speciellt liten.


Heja Malin!! Hennes träd var det första jag la märke till, det stack verkligen ut. Vi träffade även våran gamla floristlärare Åsa där. Bilder från tävlingen tar jag i ett senare inlägg (det är sååå många bilder)
När tävlingen var slut på fredagen åkte vi hem till min mammas kompis Christel som vi skulle bo hos, så gjorde vi lite middag och kollade på film, sen var det godnatt vi var såå trötta. På Lördagen vaknade vi till ett snötäckt Stockholm, man kan inte lite på Sverige! åkte vi iväg till mässan igen för att kolla på finalen (tyvärr va inte Malin en av finalisterna men hon var jätteduktig ändå och man kan ju inte vara bäst jämt). Den var slut vid fyra tiden så innan vi skulle åka hem och äta middag så åkte vi till Globen (vi, eller jag ville verkligen se de mesta man vill se i Stockholm). Så var det avbockat på listan på sevärdheter, CHECK!



På Söndagen hoppade vi prisutdelningen på mässan och turistade istället. Vi åkte runt till nästan alla ställen vi (jag) ville se.

Sergelstorg - CHECK!






Jag trodde seriöst först att detta var en människa, när vi gick förbi och man såg det snabbt, as läskigt...haha

Spårvagn...haha, tycker att våra är mycket charmigare


Dramaten- CHECK!







Stureplan - CHECK!





Slottet - Check!



Gamla stan - Check!

Vi tog en fika på ett mysigt kafé som låg typ under marken


Färja över till Djurgården, Gröna Lund och Skansen - Check!



Cirkus



Efter att ha gått och åkt runt hela dagen var det skönt att sätta sig ner i solen ett tag


Sen åkte vi in till Stan och åt middag och tog ett glas vitt vin. Mycket gott!
På måndagen var det dags att åka hem igen

Vi roade oss med att föröka fånga fiskmåsarna, som flög över sergels torg på bild, för att fördriva tiden tills tåget skulle gå...haha



Shit vilket långt inlägg detta blev


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0