Därför ska jag inte vara i köket

Idag efter att jag va hos frissan fortsatte jag med julgodisbaket. Idag va det knäck och chokladkola som stod på recepten. Jag gjorde båda samtidigt eftersom de är typ samma sak och det ska stå och koka och sköter i princip sig själv. Men riktigt så enkelt va det inte. Båda kokade upp bra och jag sänkte plattan till medeltemperatur som det stog och det fick stå och puttra. Men så började det lukta bränt på chokladkolan och jag sänkte plattan ytterligare. Så kom mamma och hjälpte mig med termometern för att se om den hade rätt temperatur och då var den plötsligt över så vi av med den och hällde upp den i formen, mamma brände sig för hon fick stänk av choklad på händerna. När vi hade hällt ur all smet så fick vi se att hela botten på kastrullen var helt bränd, helt svart alltså. Och skeden som vi använde var full i choklad som stelnade och gick inte att få bort. Det var kaos, samtidigt som vi skulle hålla koll på knäcken som kokade för fullt, men denna gången sänkte jag plattan lägre än med kolan. Mamma höll på med maten samtidigt, som var kyckling i ungnen så hon behövde plats på spisen för att ställa plåten där och då stog termometern ivägen och utan att tänka sig för så satte hon den på plattan som jag använt till kolan, så den var ju fortfarande väldigt varm. Så vad hände? Jo den brände fast, så vi hade bränd plast som satt fast på plattan (Kanske ska tillägga att vi har spishäll) men det fick vi bort ganska fort som tur var. Sen funkade ju inte den nått vidare, så det blev att köra på kulprovet men jag visste att temperaturen var uppe i ca 115 grader när termometern brände fast så det var ju inte så lång tid kvar tills den var klar. Då kom jag på att jag inte hade gjort i ordning knäckformarna! Fick lite panik där men det gick ganska fort och det gick även bra att hälla upp det i formarna sen och kastrullen var inte ett dugg bränd i botten. Det slutade alltså bra iaf. Därför ska jag inte göra sånt här själv, det slutade med en förstörd kastrull, en förstörd termometer, bränd kola (som vi fick slänga för den blev stenhård och smakade bränt). Men det positiva var att resten av julgodiset blev gott och vi har något att skratta åt i efterhand....hahah. Mamma blev trots allt inte så arg på mig (tror jag inte iaf).


 
Bränd kastrullbotten
 
Bränd termometer

Här har ni lte bilder på godsakerna. Alla recepten är tagna från recept.nu av Leila Lindholm



 
Knäck                                           Corneflakes crisps

Chocklad Tryffel

Gillar jag choklad?? Nej då inte alls :P Det är bara det bästa som finns!

Kommentarer
Postat av: anna(extra mamman)

Dunderfel! Släpp ALDRIG in mamma i våran pyssel värld. Kan inte annat än sluta i katastrof.Nästa år får vi planera bättre. KRAM

2011-12-21 @ 23:33:52

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0